LIEFDE VOOR DE NATUUR

Anne Deenik-van der Valk en haar man Folkert Deenik wonen met hun drie kinderen naast Van der Valk Hotel De Bilt-Utrecht op een natuurrijke plek. Anne kreeg de liefde voor natuur met de paplepel ingegoten en dat geeft ze graag door aan haar kinderen.

TEXT: EVA VAN DER MEIJL
PHOTOGRAPHY: NOPOINT STUDIO'S
STYLING: MARTINE REURINGS

Anne: ‘Hotel De Bilt-Utrecht ligt op een geweldige plek, midden in het groen. We hebben een grote moestuin waarin we van alles verbouwen voor in onze keuken. Ook is er een pluktuin met volop kleurrijke bloemen. In het zomerseizoen vullen we daarmee wekelijks 140 vaasjes voor in het hotel. Dat staat heel gezellig, ik ben dol op verse bloemen. Zelf groeide ik op bij Van der Valk Hotel Arnhem, op de uitgestrekte Veluwe. Als kind ging ik al zoveel mogelijk de natuur in. Urenlang buitenspelen en vies worden. Daar heb ik mooie herinneringen aan. Ik vind het fantastisch dat onze kinderen hier opgroeien en ook veel buiten zijn. De oudste, Goos van zes, helpt graag mee in de tuin. Hij weet al veel over bloemen en planten. Laatst stond hij zelfs op het schoolplein onkruid tussen de tegels uit te trekken. Coco van drieënhalf en Bo van twee banjeren hier ook graag rond op hun laarsjes en allemaal zijn ze gek op dieren. In de wei staan schapen, pony’s, varkens en kippen. Al worden die laatste helaas regelmatig te grazen genomen door vossen.’

DUURZAAM ONDERNEMEN

‘Voor de verzorging van de dieren en het onderhouden van de moestuin werken we samen met Griftenstein & Zorg. We faciliteren dagbesteding voor jongvolwassenen. Geweldig hoe zij hier graag bezig zijn. Zo hebben we meer lokale samenwerkingen, passend bij onze missie van duurzaam ondernemen. Op die manier kun je echt van betekenis zijn. De liefde voor natuur komt dus ook daarin terug. Al het zuivel in het restaurant bijvoorbeeld, komt van de boer aan de overkant van de weg. Mooi om te zien hoe iets kleins, zoals de keuze voor een lokaal product, al impact heeft op je ecologische voetafdruk. Ook zijn we bezig om dingen circulair te maken. Groenresten voeren we aan de varkens en op koffieprut worden oesterzwammen voor de kroketten gekweekt. Daarbij vind ik het belangrijk om dit mee te geven aan onze kinderen. De aarde is van ons allemaal, daar moeten we zuinig op zijn. Sowieso heeft duurzaamheid binnen Van der Valk veel prioriteit. Ieder hotel heeft groene initiatieven waarmee we als familie elkaar inspireren. Als kind ging ik jarenlang met veel neven en nichten op survivalkamp back to nature. We maakten vuur, sliepen in een zelfgemaakte tent en deden spannende outdoor activiteiten. Dat was superleuk en heeft denk ik wel bijgedragen aan de liefde van onze hele familie voor de natuur.’

' DE NATUUR HELPT ME OM TOT RUST TE KOMEN'

HOOFD LEEGMAKEN

‘De natuur helpt me om tot rust te komen. Niet door stil te zitten, maar juist door lekker bezig te zijn in het groen. Met onze hond maak ik graag een boswandeling en door met mijn handen in de aarde te wroeten of het gras te maaien, maak ik mijn hoofd leeg. Mijn man Folkert heeft dat ook. Hij is opgegroeid in Rotterdam, maar ging als kind altijd op wandelvakanties. Rugzak op en gaan! Dat hebben we samen ook veel gedaan voordat onze kinderen kwamen. We trokken bijvoorbeeld voor een meerdaagse tocht de jungle van Indonesië in. Ook reden we met een campertje door Australië en Nieuw-Zeeland. Dan parkeerden we in the middle of nowhere en was er enkel een uitgestrekt landschap om ons heen. Zo kwamen we op de mooiste plekken. Je hoeft uiteraard helemaal niet ver te reizen om te genieten van geweldige natuur. In Nederland vind je zo veel diversiteit en in elk seizoen is een natuurgebied weer anders. Tijdens mijn studie aan de Hotelschool woonde ik dicht bij het strand in Scheveningen. Aan zee kon ik echt genieten, al miste ik soms wel het bos. Heel fijn dat we nu bij dit mooie hotel aan een bosgebied mogen wonen. Momenteel zijn we bezig met plannen om het hotel toekomstbestendig te maken. We gaan flink verbouwen, waarbij we uiteraard rekening houden met de natuur. Hier komt geen hoge hoteltoren, maar een nieuwbouw complementair aan de omgeving. Daar kijken we naar uit!